راهنمای خرید صنایع دستی

خرید صنایع دستی

صنایع دستی محصولاتی هستند که با دست و بدون نیاز به دستگاه ساخته می‌شوند. امروزه تولید آنها نسبت به گذشته کاهش یافته اما همچنان طرفداران خاص خود را دارند. در مقاله راهنمای خرید صنایع دستی می‌خواهیم شما را با نکاتی که قبل از خرید این وسایل بهتر است در نظر بگیرید، آشنا کنیم.

 

نکات مورد توجه در خرید صنایع دستی

صنایع دستی میناکاری

دقت کنید که زائده یا برآمدگی و فرورفتگی بر زیرساخت مشاهده نشود. به ترک‌نداشتن اشیاء نیز دقت کنید. در مورد محصولات میناکاری‌شده توجه داشته باشید که هر چه مس به‌کاررفته در آن بیشتر باشد، کیفیت محصول بالاتر است. همچنین محصول باکیفیت و مرغوب معمولاً شفاف و یکدست است و نقش‌ها و طرح‌های اصیل ایرانی بر آن حک شده است.

خرید صنایع دستی

صنایع دستی خاتم‌کاری

دقت کنید که سطح محصول صاف باشد. همچنین شکل‌ها و رنگ‌های به‌کاررفته در آن یکنواخت باشند. مورد بعد توجه به قرینه‌بودن نقوش روی خاتم است. رعایت قرینگی و اصول مهندسی تأثیر زیادی در کیفیت شیء خاتم‌کاری‌شده دارد. همچنین دقت کنید که در ساخت خاتم به جای استخوان از فیبر استفاده نشده باشد. برخی سازندگان به دلیل زمان‌بر بودن آماده‌سازی استخوان و کاهش هزینه در ساخت خاتم از فیبر استفاده می‌کنند که باید به این مورد دقت کنید. در گام بعد توجه کنید چوب‌های استفاده شده در شیء خاتم‌کاری‌شده خودرنگ باشند، نه اینکه از یک نوع چوب استفاده شده و رنگ‌های متنوعی روی آن زده شده باشد.

خرید صنایع دستی

صنایع دستی فیروزه‌کوبی

به اصل بودن محصول دقت کنید. برای این کار می‌توانید به سنگ فیروزه به‌کاررفته در محصول توجه کنید، هر چه رنگ سنگ به‌کاررفته به طیف آبی و سبز گرایش بیشتری داشته باشد، محصول فیروزه‌کوب مرغوب‌تر است. رنگ سنگ فیروزه اصل به مرور زمان دچار تغییر نخواهد شد. به اندازه و نحوه چیدمان سنگ‌ها کنار یکدیگر نیز دقت کنید؛ هر چه اندازه سنگ‌ها به هم نزدیک‌تر باشند و در فواصل منظم‌تر و با ظرافت بیشتری کنار یکدیگر چیده شده باشند، محصول مرغوب‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *