راهنمای خرید کالاهای اساسی و خوار و بار

کالاهای اساسی و خوار و بار

برخی کالاها به دلیل استفاده فراوانی که در زندگی مردم دارند، در زمره کالاهای اساسی قرار می‌گیرند. کالاهای اساسی و خوار و بار می‌توانند مواد خوراکی مانند برنج، حبوبات، دانه‌ها و … را شامل شوند. در راهنمای خرید کالاهای اساسی و خوار و بار توجه شما را به نکات مهم پیش از خرید این محصولات جلب می‌کنیم.

 

نکات مورد توجه در خرید کالاهای اساسی و خوار و بار

برنج

برنج‌ها می‌توانند دانه بلند یا دانه‌ریز باشند. برای انتخاب به ذائقه خود توجه کنید. معمولاً در فرهنگ ما برنج‌های دانه بلند برای مهمانی‌ها بیشتر استفاده می‌شوند و رسمی‌تر هستند و ظاهر موجه‌تری دارند. همچنین توجه کنید که دانه بلند بودن برنج شما را از طعم و بوی آن غافل نکند. برای تشخیص بوی برنج می‌توانید یک مشت از آن را در دستانتان بریزید و در آن بدمید. بویی که بیرون می‌آید مشخص‌کننده عطر برنج است. همچنین توجه کنید که دانه‌های برنج از یک اندازه باشند و تفاوتی در شکل آنها وجود نداشته باشد.

 

روغن پخت‌ و پز

اگر سالم بودن روغن برایتان مهم است انواعی از آن را انتخاب کنید که از چربی‌های طبیعی سالم مانند زیتون، کنجد، دنبه و … تهیه شده‌اند. برخی از روغن‌های گیاهی را نمی‌توان در حرارت بالا مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال روغن بادام و زیتون برای پختن غذاهایی که به حرارت بالا نیاز ندارند مانند تخم‌مرغ یا برای استفاده در سالاد مناسب‌ترند. در مقابل روغن‌هایی مثل کنجد یا روغن حیوانی برای پخت در دماهای بالا مناسب‌تر هستند. بهتر است برای مصارف سرخ‌کردنی روغن‌های بدون بو یا با بوی کم را انتخاب کنید. در مقابل برای سالاد استفاده از روغن‌های بودار مناسب است.

کالاهای اساسی و خوار و بار

حبوبات

عدس، انواع لوبیا، نخود، ماش و … همگی آنها مفید هستند، پس اینکه فقط یک نمونه از حبوبات را انتخاب کنید و از انواع دیگر تهیه نکنید اشتباه است. غذای سالم باید شامل انواع حبوبات باشد. نوع پخته شده آنها هم وجود دارد که اغلب حاوی روغن هستند. هنگام خرید به تازگی آن توجه کنید. معمولاً وقتی کمی از تازگی این مواد کاسته شد، تغییر رنگ می‌دهند که از این طریق می‌توانید متوجه تازه بودن یا نبودن آن شوید. اگر به غذاهای کنسروی علاقه‌مند هستید بهتر است بدانید که وقتی حبوباتی مثل لوبیا تازگی اولیه خود را از دست دادند، از آنها در کنسروسازی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *